Hoppa till innehåll

Digitala workshops – basic kunskap i ljud, utgivning och sociala medier

BD Pop, Dalapop och Talentcoach gör gemensam sak och erbjuder återigen tre digitala workshops för musikbranschen i Norrbottens, Dalarnas och Kalmar län. Den här gången blir det en repris på de tre uppskattade föreläsningarna vi höll hösten 2021.

Varje organisation kommer vara värd för varsin digital workshop som hålls på Zoom och är öppna för alla som jobbar nära organisationerna. Samtliga workshops är kostnadsfria.

Anmälan görs här: shorturl.at/hIL34
Länk till workshops läggs ut i vardera event under workshopsdagen.

6 oktober 2022 kl. 18:00
Ljudteknik (BD Pop)

Vare sig du är Band/ artist / Arrangör kommer du dyka på mixerbord och PA-system av olika slag så här kommer en crashcourse i liveljud på en enklare Ljudanläggning.
Vi kommer gå igenom kanalkedjan från ljudkälla till örat på publiken, Gå igenom grundläggande funktioner på ett mixerbord kablar mickar högtalare. Samt prata lite tänk kring Liveljud allmänt. Fredrik ”Buffy” Johansson Popkonsulent på BD Pop och även frilansande ljudtekniker åt bla Movits håller i den här 2 timmars snabbdykningen i ljud.

Länk till event:
https://www.facebook.com/events/432778578947825

20 oktober 2022 kl. 18:00
Digital musikutgivning (Dalapop)

När du ger ut din musik på digitala tjänster finns det mycket du behöver tänka på. Vi går igenom begrepp som metadata, ISRC-koder, Spotify For Artists samt reder ut hur du får korrekt betalt när dina låtar spelas på de digitala tjänsterna. Under två timmar går vi igenom alla nödvändiga steg från uppladdning till att din låt når igenom Spotifys algoritmer tillsammans med Pelle Andersson, verksamhetsledare och labelansvarig, på Dalapop.

Länk till event:
https://www.facebook.com/events/420258750178909

3 november 2022 kl. 18:00
Sociala medier (Talentcoach)

Under COVID-19 pandemin så har förutsättningarna i musikbranschen ändras på många sätt, en av dem där det märks extra tydligt är hur promotionarbetet kring en artist ser ut. Det vanliga sättet att att nå ut med sin PR som artist har blivit svårare och det för med sig att artistens sociala medier är viktigare än någonsin. Andelen kring PR på sociala medier har ökat med 61% och därför är det också viktigt att det finns en tydlig plan i hur du som artist jobbar med just sociala medier. Den här föreläsningens huvudsyfte är att ge er en inblick i hur ni bäst och enklast syns och når igenom på de sociala plattformarna.

Länk till event:
https://www.facebook.com/events/1763110294040932